KATONA GYORGY, 2022 

Expoziție și catalog | Muzeul de Artă Cluj-Napoca


Proiecte: Katona Gyorgy, 2022

Despre proiect

Catalog și expoziție Katona Gyorgy, 2022


Catalogul „Katona Gyorgy. Lumea trecută. Pictură” propune valorificarea retrospectivă a creației unui artist al cărui univers biografic și inspirațional s-a altoit, în mare măsură, pe tradiția școlii clujene și a valorilor artistice din creuzetul plurietnic transilvan. La mai puțin de un an de la prematura sa dispariție, propunem o recuperare a operei și a amitirii sale, încă proaspăte, pe trei componente: 1. Expoziția retrospectivă, la Muzeul de Artă Cluj-Napoca; 2. Catalogul retrospectiv Katona Gyorgy, cu caracter critic și documentar asupra creației și biografiei artistului; 3. Recuperarea memoriei lumii lui Katona György în cadrul unei mese rotunde „Remember Katona” organizată la galeria Liceului de Artă Romulus Ladea din Cluj-Napoca, odată cu expoziția de grafică a artistului și lansarea catalogului amintit.

Considerăm că proiectul nostru va ajuta la promovarea dialogului intercultural și punerea în valoare a divesității etnoculturale, încurajarea schimburilor culturale, sprijinirea educației culturale prin pedagogie muzeală, aici, în Cluj-Napoca.

De asemnea apreciem faptul că programul nostru cultural va influența pozitiv dezvoltarea publicului iubitor de artă și va contribui la creșterea accesului  la actul de cultură, sprijinirea educației culturale pe întreg parcursul vieții, elaborarea de studii în domeniul cultural, creșterea vizibilității și notorietății municipiului Cluj-Napoca și a scenei culturale clujene.


Artistul Katona György s-a născut la Oradea în 1960. Până în anul 1975 a locuit împreună cu familia la Sărmașag, județul Sălaj. A studiat la Liceul de Arte Plastice din Cluj Napoca și a absolvit ulterior Secția de Pictură a Academiei de Arte Vizuale „Ion Andreescu” din același oraș, în anul 1984. Lăsând totul în urmă, în anul 1989 a emigrat în Ungaria. De atunci a trăit și a lucrat într-o localitate din apropierea orașului Pápa.

Pe lângă faptul că a fost un artist prolific, Katona György a activat și ca profesor la catedra de pictură a Colegiul Reformat din Pápa.

În anul 2021, în urma unei boli necruțătoare, artistul a decedat la vârsta de 61 de ani, lăsând în urma lui o operă impresionantă.

Având în vedere faptul că artistul s-a format la școala de pictură din Cluj-Napoca și că multe dintre lucrările lui au ca subiect principal peisajele și expresiile oamenilor din Transilvania, dorim să aducem în fața publicului clujean o selecție importantă, retrospevtivă, din creația lui, care să se fie admirată atât pe simezele Muzeului de Artă Cluj-Napoca cât și în catalogul care va fi lansat în cadrul expoziției. În cadrul întâlnirii „Remember Katona” care va avea loc la Liceul de Arte Romulus Ladea din Cluj-Napoca, dorim să punem în discuție creația artistului și felul în care opera lăsată de el ar putea fi recuperată, expusă, cunoscută și studiată.


Expoziția Katona Gyorghy. Lumea care trece. Pictură

Expoziția a fost deschisă la Muzeul de Artă din Cluj-Napoca în perioada 29.06-17.07 2022. Muzeul a pus la dispoziția noastră sălile pentru expoziție și a tipărit afișul. În expoziție au fost prezentate 60 de lucrări ale artistului Katona Gyorgy, realizate în România și Ungaria, în perioade diferite ale activității sale. La vernisaj au participat numeroase persoane, artiști, iubitori ai artei, elevi și studenți, foști colegi și persoane apropieate artistului. Au luat cuvântul: Lucian Nastasă Kovaks, directorul muzeului, Ioan Sbârciu, fost profesor al artistului, Daniel Săuca, managerul Centrului de Cultură și Artă al Județului Sălaj și Florin Gherasim, muzeograf și curatorul expoziției. La final, fiul artistului, Katona Adam s-a adresat publicului și a interpretat la chitară câteva piese de virtuozitate.

Imagini de la vernisajul expoziției

Imagini din expoziție

Catalogul expoziției

Text despre catalogul exppoziției. Date tehnice.

Catalogul Katona Gyorgy: Lumea care trece, ediție trilingvă (ro, hu, en), editura Mega, Cluj-Napoca. Link versiune digitală, Platforma ISSUU


Textul curatorului

Katona György – dinspre lume, spre Lumină

 

Creuzetul cultural transilvan, cu dimensiunile geografico - spirituale cuprinse în formula blagiană deal-vale, vale-deal, a constituit pentru multe generații de artiști vatra pământului natal, dar și fântâna cu apă vie, izvor peren al creației. Este și cazul artistului complex, mai mult decât pictor, Katona György.

 

A văzut lumina zilei la Oradea în anul 1960, dar și-a petrecut copilăria în comuna sălăjeană Sărmășag, loc al srămoșilor, în care familia sa trăia de mai multe generații. Inițiat în gustul și meșteșugul artistic de tatăl său, a ajuns la Cluj-Napoca, unde a absolvit Liceul de Artă și Institutul „Ion Andreescu”, secția pictură, promoția 1984, integrându-se apoi vieții artistice, rețelei expoziționale din Ardeal. Revine la obârșii, se stabilește la Oradea, de unde, în anul 1989 pleacă împreună cu familia mai departe, în Ungaria, unde s-a stabilit definitiv, devenind, mai târziu, profesor la Colegiul Reformat din orașul Pápa, lângă Győr.

 

Am străbătut și eu reperele acestui traseu până departe, către granița cu Austria, ca să ajung la locul unde Katona György și-a găsit liniștea, școala și casa-atelier în care și-a petrecut jumătate din viață. Încă din coridorul lung al clădirii de fostă școală, lucrările aliniate pe și lângă pereți te conduc, ca o gardă de onoare, spre epicentrul locului, sala retortelor în care prezența stivelor de lucrări aflate peste tot formează un labirint unde pătrunzi sfios și timid, cu teama de a nu tulbura făptuirea  ucenicului vrăjitor căruia, tainic, îi simți peste tot prezența.

 

Sutele, omniprezentele lucrări, răspândite în atelier și în restul casei, stau mărturie vieții unui creator pentru care arta a fost începutul și sfârșitul, hrana spirituală  a fiecărei zile, într-o îndelungă, tenace trudă, până la propria-i în operă zidire. După copleșitoarea impresie a mulțimii de lucrări ce te intimidează prin cantitate, adăstând în diversitatea haotică din atelier, privirea atentă, condusă de un fir al Ariadnei, distinge categorii ordonatoare care limpezesc văzul și permit aproprierea de esența gândului auctorial, de tumultul efortului creator, degajând temele majore ale creației.

 

Format deopotrivă la școlile română și maghiară, trăitor în mediul cultural din România și, mai apoi, din Ungaria, pentru Katona György, practic, nu au existat granițe de separare culturală, el simțindu-se liber în mișcare și exprimare, precum păsările cerului, pe tot pământul și văzduhul unde l-au purtat gândurile și i-au călcat pașii. Temele creației lui ne dezvăluie un artist versatil. Repertoriul tematic include un nucleu de subiecte stabile, recurente, îmbogățit mereu cu subiecte proaspete, noi. Participările consecvente la tabere de creație (Jebucu, Mădăraș, Buda, Tihany ș.a.) l-au făcut peregrin prin locuri mirifice, unde a abordat peisaje, reliefuri, vegetație, atmosferă, dar și peisaj construit. Într-o descendență asumată a tradiției stilistice a școlii de Baia Mare, de plein-air, Katona are predilecție pentru colțuri de natură, case, biserici sau edificii modeste, părăginite, vechi sau chiar părăsite, dar așterne peste ele o lumină vie, încât le receptăm ca un paradis în destrămare.

 

Figura umană este un subiect abordat, în general, separat de context, în portrete individuale, de grup și autoportrete. Multe la număr, ele formează o galerie în care intră personaje aflate în universul familial pictorului sau propria-i persoană, într-o serie de reprezentări care-i permit artistului să atingă nivelul sensibil, psihologic și spiritual al subiectului.

 

Sacrul și mitologia reprezintă un alt capitol în preocupările constante ale pictorului, adâncite, reluate mereu: Iona, Adam și Eva, Cina cea de Taină, Cina din Emaus, Marama Sfintei Veronica ș.a. Cele mai multe subiecte din acest registru adună lucrări înlănțuite serial, ca mărgelele, în decurs de mulți ani, distanțate temporal, cu noi șlefuiri și împletiri de înțelesuri.

 

Atelierul lui Katona György a fost un laborator de experimente tehnice, neostenite căutări, într-un joc de-a ucenicul vrăjitor. Tehnicile de lucru formează un repertoriu divers și sub multe aspecte inedit, ulei pe pânză și placaj, deseori acril și o multitudine de abordări în tehnică mixtă. Nu lipsesc acuarela, desenele în creion, cărbune, în peniță, tuș, pastel, cu linii ferme, hașuri și contururi precise și elegante, pe suprafețe ample, cu subiecte diverse. A abordat și tehnica gravurii, prin preluarea în tuș a imaginii de pe negative manufacturate cu punct de ac în suprafețe suport de aluminiu, în compoziții ce recompun efigiile unor artiști dragi, ca József Attila sau Petőfi Sándor, din litere și fragmente de versuri ale acestora. Prin tenacitate, perseverență, a ajuns, astfel, la demersuri specifice lui, asemeni și altor artiști preocupați până la bântuire, de misterul, fiorul căutării altor și altor forme de expresie, sensuri ale creației.

 

A lucrat ca un pictor și ca un fiu de sculptor, căutând să dea, în unele lucrări, la propriu, relief picturii, realizând texturi aglutinate prin combinări de pastă groasă, rugoasă, alteori înglobând în lucrări suprafețe de ghips patinat, într-o inedită sudură, simbioză cu pânza, cu pasta, chemând privirea la receptarea aproape tactilă a liniilor adâncite, a văilor, crestelor și pantelor pe care lumina ca un șuvoi curge, lovește și se sparge în fante diferite de la un unghi la altul al privirii. Pentru aceste lucrări a căutat și perseverat asupra unor subiecte de bătrâni cu chipuri, fețe boțite, ridate, ca în marama Sfintei Veronica, chipul mamei sau propriul chip, în autoportrete.

 

O altă tehnică rafinată prin îndelungi experiențe a dus la epurarea formelor de detalii și descompunerea în fragmente îndiguite de linii intersectate într-o plasă de trasee drepte sau curbe. Ansamblul compozițional trimite izbitor la iluzia unor vitralii de sticle colorate, pline de lumină. În această tehnică reia subiecte tratate deja convențional sau unele noi, cum sunt cele dedicate reprezentărilor statuare ale lui Matia Corvin sau baronului Wesselényi, opere ale sculptorului Fádrusz János.

 

Un freamăt a fost viața sa, o neostoită febră a căutării și cizelării. Ca un alchimist a lucrat în casa-atelier până în ultima zi, până la ultima respirație, am putea spune. Târziu în noapte, la primele ore ale zilei de 4 decembrie 2021, cât pensula din mâna stângă încă dirija dansul acordurilor cromatice pe pânza de pe șevalet, i-a spus fiului, Dávid, care-l veghea de ceva vreme, că și această lucrare e împlinită. Apoi a adormit și, odată cu ivirea zorilor, a plecat, în vis, spre Lumină.

 

Florin Gherasim, iunie 2022

Parteneri ai proiectului

Partener I (cofinanțare): Primăria și Consiliul Local Cluj-Napoca

Partener II (cofinanțare): Centrul de Cultură și Artă al Județului Sălaj

Partener III: Editura Caiete Silvane, Zalău, România